Riksoesie.reismee.nl

Amazing vacation North island

Hoi hoi allemaal,

Iedereen lekker aan het genieten of al genoten van hun vakantie?

Ruim 2 weken geleden kwamen me broertje en Evita aan in Nieuw Zeeland voor een heerlijke 4 weken vakantie. Die is al half voorbij. Maar wat hebben we genoten deze 2 weken op het Noordereiland. Na het zuider eiland dacht ik toch wel alles gezien te hebben. Maar niks is minder waar. Weer een hoop beleefd hier in Nieuw Zeeland, en wat hou ik van dit land :).

Vanaf het begin:

Vrijdag '17 juli' nadat ik vanmorgen Koen en Evita had opgehaald naar huis gereden daar even op adem gekomen en toen Pukekohe laten zien en Sarah geholpen dooe boodschappen te doen.

Na de boodschappen thuis gelunched en even 1.5 uur gerelaxd.

Verder 's middags nog even een rondje gelopen en geoefend met de pianospeler voor mijn klarinetexamen 7Augustus. Ging gelukkig heel goed puntjes nog op de i en dan zijn we er klaar voor ;).

's Avonds een hapje gegeten bij Kaos. Een apart restaurantje beetje alternatief maar gelukkig kondne ze wel koken en hebben we heerlijke hamburgers gegeten.

Zaterdag na een lange nacht 'slapen in halen' toch het bedje uit rustig ontbijten. Kids en Sarah waren het huis uit. Rond 11.00uur kwam er nog een kleine tornado/storm voorbij razen die zelfs de trampoline een beetje op tilde maar na 5 a 10minuten was die over. Rond middaguur naar Auckland gereden op mount Eden kijkje genomen en verder Auckland onveilig gemaakt. Gelukkig klaarde het goed op

's Avonds een au pair opgehaald die mijn plekje overneemt voor 2 weken zodat Sarah gewoon kan doen wat ze wil :). 's Avonds pizza gegeten en alles klaar gemaakt voor morgen "eindelijk op vakantie" zoveel zin in heerlijk 2 weken zonder de normale routine ;).

Dan nu de starttt van de Vakantie:

Auckland airport - Whangarei:

Jaa en dan eindelijk is het zondag ;). Vroeg klaar gemaakt voor het vertrek :) alles ging goed opa was optijd en met inchecken ging het ook goed hadden de campervan in half uurtje gereed voor vertrek. Eerst naar Piha beach gereden super mooi uitzicht en strand.

Daarna naar Whangarei gereden beetje de toeristische route . Dus duurde even voor we in Whangarei waren. Daar de waterval laten zien en de etens voorraad aangevuld. Daarna naar Mike en Kathie vandaag 280km gereden.

Cape Reinga

Maandag vroeg opstaan "5.15" en op naar Kaitaia. Gelukkig alles goed. Bed stortte naar beneden een van de schakelaars zat los . Alles eronder uitgehaald en verder gereden want hadden haast. Om 8.35 uur aangekomen na 2.10 uur rijden.

Daar de tour naar boven Cape Reinga. Eerst over de weg, gelukkig als we er uit mochte was het droog. Gaaf om het noordelijkste puntje te zien, hoe de 2 oceanen bij elkaar kwamen. Terug over het strand en nog gaan zandboarden van de duinen ook heel gaaf.

Rond 16.45 weer terug bij de campervan, daar vanuit terug gereden naar Pahia, waar we rond 18.30 aankwamen. Onderweg nog even gebeld naar on road service van Britz want ging een lampje branden op het dashboard. Kon gelukkig geen kwaad, morgen even langs het depot in Auckland.

Bay of Islands:

Dinsdag iets later opstaan 7.15 uur. Klaar maken voor de helicopter vlucht boven de bay of islands. Wauw dat was gaaf leuk om te zien al die plaatsen waar ik ben geweest met de boot en gewandeld heb vanuit de lucht . Hadden het perfecte weer. Weinig tot geen wolken en heerlijk ochtend zonnetje.

Op de terugweg naar Auckland in Whangarei nog even koffie gedronken met Mike en Kathie.

Daarna verder naar beneden gereisd. Even snel langs de monteur "van Britz" gelukkig in 15 minuten gefixed en daarna door naar Coromandel naar het strandhuis. Super groot heerlijk relaxen. Zelf pasta gemaakt en spelletje monopoly gespeeld. Beetje fris aan het einde van de avond in huis.

Coromandel:

Woensdag heerlijk uitkunnen slapen in de Campervan. Daarna binnen rustig ontbeten en opweg naar Whitianga gereden even rond gekeken, op de terug weg naat Cathedral Cove gelopen . Pachtig staaltje natuur. Grote ronding in een rots waar je door heen kan lopen.

Verder op de terugweg langs Hot Water Beach gereden verschillende keren een kuil gegraven maar helaas geen warm water kunnen vinden , kleine teleurstelling gelukkig thuis een warme douche kunnen nemen en de openhaard laten branden.

Prachtig weer vandaag zelfs in een t-shirt met zwembroek kunnen lopen vanmiddag. Ideaal die winter in Nieuw Zeeland.

Tauranga - Rotorua

Donderdag rustig opgestaan daara ontbeten . Huisje beetje schoon gemaakt naqr Tauranga vertrokken. Daar rond de middag aangekomen en mount Maunganui beklommen. Prachtig uitzicht op de top. Na de beweging het centrum van Tauranga onveilig gemaakt helaas was het niet zoveel dus na 1 rondje waren we er weer klaar mee. Terug in de auto en naar Rotorua gereden. Daar een camping opgezocht en gegeten bij Wendy's (soort burger king, net iets betere qualiteit). Na het eten in de campervan spelletjes gespeeld en op tijd gaan slapen voor morgen.

Rotorua:

Vrijdag warme douche genomen want het was niet echt warm.

Na het ontbijt vertrokken naar Rotorua en daar verschillende heet water bronnen gezien "stinken dat dat doet niet normaal " + het centrum van Rotorua. Verschillende souvenierwinkeltjes ingegaan en wat gevonden.

Daarna rustig in de camper relaxed opgeladen voor 's avonds we werden opgehaald met een busje naar een Maori village "Mitai".

Eerst een welkoms praatje plus ceremonie van de Maori's gezien hoe ze hun eten koken "stomen".

Ook iets meer van de cultuur te horen gekregen. Na de ceremonie was het etenstijd, buikje vol gegeten, alles was gerookt klaar gemaakt dus was beetje droog maar vond het goed te eten. Lekker toetje erna en toen nog het bos in gegaan voor een avond wandeling, waarbij iemand veel vertelde over de bomen en nog glow wormen gezien. Dus al met al een zeer geslaagde avond heel leerzaam en leuk .

Waiotapu en vulcanic valley

Zaterdag een drukke dag gehad met veel lopen en een hoop verschillende kleurtjes gezien. Eerst naar een geiser gekeken en daarna verschillende meren gezien bij wai-o-tapu, gele, groene, rode meren gezien. Alles was super heet en stonk meestal ook. Maar heel gaaf, daarna naar de mudpools geweest ook heel fasinerend om te zien dat het zo warm is in de grond. Na al het warme, stinkende en kleurrijke landschap naar Taupo vertrokken daar een water val bekeken waar 220.000liter per seconde van de waterval naar beneden viel, Gevaarlijk sterke stroming ;). Daarna in Taupo bij de Mac gegeten "wel handig die familie menu's, goedkoper".

Verder naar de camping gegaan en in de campervan net als vele avonden op de nitendo DS gespeeld samen of een kaartspelletje gespeeld, beetje op tijd "meestal 22.00uur" klaar maken voor bedje .

Taupo - Whanganui

Zondag een mindere dag zoals de weersvoorspellingen al dagen aan gaven. Eerst in Taupo een potje mini-golf gespeeld. Daarna naar het zuiden van lake Taupo gereden, aan gekomen in Turangi. Even geinformeerd bij de I-centre wat er te doen is in de omgeving met minder weer. Als suggestie een wandeltocht dichtbij de Tongariro crossing. Veel laag hangende wolken maar gelukkig geen regen. Was wel erg koude wind en soms ijs op de voetpaden.

Halverwege een waterval bekeken en net voor de regen terug bij de camper. Met de Camper door naar Whanganui gereden. Op een weg met redelijk wat verzakkingen en soms een paar rotsen "naar beneden gevallen" op de weg. Gelukkig zonder kleerscheuren door gekomen en veilig bij een camping aangekomen. Eten gemaakt "pasta" 's avonds lekker relaxed beetje gekletst en spelletje gespeeld.

Whanganui

Weersvoorspellingen voor vandaag (maandag) waren niet al te best gelukkig dachten de weergoden daar anders over en hadden we een prachtige dag rond de 20°C.

De planning was om naar New Plymouth te gaan maar daar regende het hele tijd dus dagje in Whanganui gebleven. Eerst een paar uurtjes gekayaked. "1.5 maand geleden hebben ze hier veel regenval gehad en is de rivier overstroomd met al de schade die erbij hoort. Dus was geen fantastisch uitzicht, maar wel even sportief bezig geweest en iets anders als wandelen.

Daarna rondje gelopen door het centrum en daarna terug naar de camping. Halverwege zagen we iemand op het spoor zitten en iemand anders die haar eraf probeerde te halen, snel om gedraaid en geholpen om haar van het spoor af te houden met 4 personen lukte dat net sterke meid.

Dus dat was wel even schrikken maar zijn blij dat we gestopt waren en konden helpen. Want er kwam wel degelijk 5 a 10 minuten later een trein aan!! Nadat de politie kwam om haar mee te nemen zijn wij naar de camping gereden en van de schrik bekomen.

's Avonds pizza gegeten en in de campervan spelletje gespeeld. Vroeg gegeten dus waren we ook sneller moe, en gingen we naar bed

New Plymouth "28 juli"

Vandaag vroeg eruit om eigenlijk te gaan mountain biken maar vanwege de hevige regenval van 1.5 maand geleden waren alle paden modder en niet leuk om te rijden. Dan verder met de planning en door naar New Plymouth. Rond de middag aangekomen, gelijk een camping gezocht en gevonden nog nooit zo vroeg aangekomen bij een camping.

Daar paar tips gekregen voor dingen die te doen zijn. Eerst mountainbikes gehuurd dichtbij en op de fiets het stadje/dorpje verkend. Was wel weer even wennen voor me benen na 11maanden niet meer op een fiets te hebbem gezeten. Dus mijn benen verzuurde snel.

Een heuvel aan de kust kant van New Plymouth op geklommen eerst gewoon trappen. Maar op 1/3 van de heuvel kwamen we alleen kettingen tegen en moesten we dus gaan "rotsklimmen" met alleen de ketting om ons vast te houden "soort leuning". Ging allemaal goed, een x iets anders.

Op de top een prachtig uitzicht ook op de regenbui die we zagen aan komen van zee. Snel weer naar beneden via dezelfde kant. Droog beneden gekomen omdat de regenbui schuin van de heuvel kwam, geluk gehad!

Nog even verder gefietst en om 16.30 uur fietsen ingeleverd. Warme douche genomen bij de camping en 's avonds fish and chips gegeten (lekker nieuw zeelands). Oogjes vielen vroeg al dicht vanwege het vroege avond eten.

Mount Taranaki -> Taumarunui

Vanwege de goede vroege nachtrust van gister konden we er ook vroeg uit. Om een paar uur te lopen bij mount Taranaki. Grote berg van 2500m hoog duurt ongeveer 8 uur om de berg op te lopen. Laatste 5km duurt volgens de borden 5uur met veel klim en klouter werk waarschijnlijk.

Wij hebben een rondje gelopen in de "valley" regenwoud van 3 uur / 6 km.

Eerste helft naar een hutje door het regenwoud met het padje vol regenwater en stroompjes zeg maar onbegaan dus veel langs het pad proberen te lopen. Onderweg paar riviertjes proberen te passeren door te springen of over stenen heen, echt survivallen en natuurlijk natte schoenen.

Na het hutje onze tocht vervolgd omhoog waarbij de kou sneeuw en ijzige wind om het hoekje kwam kijken. Eerst 1.5 km omhoog door de sneeuw, brrrrr heel koud boven aan maar het uitzicht was wel mooi ondanks de lage bewolking.

Gelukkig bij de afdaling hadden we veel bredere paden en konden we glibberend naar beneden door de sneeuw, aparte maar gave ervaring! Terug bij de campervan omgekleed en naar Stratford gereden, de plaats van shakespeare!

Daar de forgotten highway genomen naar boven. Mooie natuur en smalle paden plus tunnels en bruggen. Na de 160km een camping proberen te zoeken maar de navigatie op de iphone had verschillende adressen voor dezelfde camping. De camping stond ook slecht aan gegeven met bordjes. Maar na 30 minuten rond rijden uiteindelijk gevonden, eten maken en daarna relaxen????. De stand van de km-teller staat op 2250km.

Raglan

Ochtendje rijden naar Raglan. Was wel even door zetten maar uiteindelijk toch gelukt. Veel te vroeger dan de planning omdat ik redelijk door reed kwamen we in Raglan. Daar de stranden beetje bekeken en genoten van de relaxde sfeer die het stranddorpje heeft!

Aan het einde van de middag terug richting Waitomo Caves gereden. Daar in de buurt een camping gevonden en verder rustig aan gedaan!

Waitomo caves - Hamilton

Geen haast vandaag heerlijk. Eerst naar de glow worm caves heel gaaf om al die lichtjes te zien aan het plafond en in de grot te lopen. Daarna op naar Hamilton. Eerst de Hamilton gardens bezocht en gelunched op de parkeerplaats ;). Daarna nog even het centrum in. Maar zoals we al wisten was daar idd niet veel aan. Dus maar wat eerder naar de camping en paar spelletjes gespeeld. Rond 18.30uur pas naar het cenrum om een hapje te eten en de vakantie goed af te sluiten ;).

Terug brengen camper:

Vandaag zaterdag 1 augustus is het toch zover eerst naar Pukekohe (thuis) gegaan om alle spullen weg te brengen en beetje camper schoon te maken.

Na de middag de camper weg gebracht naar Auckland.

Zo dat was de vakantie gelukkig heb ik nu alles gezien wat ik wilde zie van Nieuw Zeeland.

Wat een prachtig land is en blijft het. Dus mocht je het geld en vakantie hebben. Kom naar Nieuw Zeeland je gaat er geen spijt van krijgen ;).

Nu nov 5 weken werken en dan zit mijn avontuur erop. Wel gek dat de tijd zo "snel" voorbij de 12 maanden ;).

Heb je nog vragen stel ze gerust :).

See you.

kiwi Rik

Petravan Heesewijck

Hoi Rik wat geweldig dat je het zo naar je zin hebt en dat je iedereen mee laat genieten van je avontuur. Ik kijk altijd uit naar je verhalen. Succes 7 augustus ik zal aan je denken.

Liefs
Petra

mum and dad back home

Ha Rik en natuurlijk ook Koen en Evita,
Wat een avontuur hebben jullie daar meegemaakt, Nieuw Zeeland in de winter is dus ook erg mooi, wat een belevingen!
Met zo'n goede gids is het wel boffen.
Met wat foto's zouden we ook mee kunnen genieten.
Heel veel succes met je 'laatste weken' werken en natuurlijk met je klarinetexamen!!
Geniet nog maar van je mooie NZ!!
Liefs papa en mama xxx

Monique

Hoi Rik,
Wat heb je weer veel gedaan en gezien leuk om te lezen.
En het lijkt me idd een mooi land!
Wie weet over een paar jaar????
Maar idd wat gaat de tijd snel het is nu aftellen om naar huis te komen!!
Nog heel veel succes en plezier.
Logeert je broer en zijn vriendin bij jou of in de buurt??
Groetjes uit zonnig Zevenhuizen

Frank en Conny

Hallo Rik we volgen al je hele.vakantie je blog wat een avontuur.
Het vorig jaar zaten we in Scheveningen aan het strand en toen moest je reis nog beginnen je had er erg veel zin in .
Nu zijn het nog maar een aantal weken en dan zit het avontuur erop je mag trots zijn op jezelf.
Het zal in Zevenhuizen wel een warm welkom worden maar de kids en natuurlijk hun moeder in NZ zullen je wel missen.
Maak er nog een paar mooie weken van en toi toi toi met je examen.

Heel veel lieve groetjes uit het warme Zuiden van Nederland.
We komen als je terug bent je verhalen en foto's wel eens bekijken.